roteiro mapa de palco croquis imagens tecnologia animação
Spade is a scalable parallel architecture with support to NORMA, CC-NUMA, COMA models. It's based on commodity single/multiple CPU processing elements (Servers, Workstations. High-end PC's) and commodity interconnection networks (FastEthernet, ATM, SCI, Myrinet). In order to provide efficient implementation of shared memory model, as well as fast message passing, we are developing custom interconnection systems with hardware support for remote memory access. Two versions of these interconnection systems are being developed: The IMPROV Project began in 1994, when Ken Perlin began applying procedural texture synthesis techniques he developed in the early eighties to animated characters. The result was "Danse Interactif," in which an animated dancer performs, following the directions of a choreographer (using an on-screen button panel) in real-time. Following the success of these initial experiments, Athomas Goldberg began applying these techniques to higher-level behaviors and multi-character interactions. The result was characters that could make their own decisions, based on a set of pre-scripted rules and carefully controlled statistics governing how and when they would perform a specific scene or script.

O software gráfico do Projeto Aria Due, o Interface, incorpora a tecnologia de animação procedural, criada inicialmente pelo MRL-NYU em 1994 e depois desenvolvida em conjunto com o LSI-USP em 1996 com o projeto ARIA. O software utilizado na época, o Improv, era baseado numa biblioteca de funções próprias, chamada KPL. Em 1997 foi adotada uma nova linguagem para esta tecnologia, o VRML. Baseado neste, foi criado o Interface.

A equipe do LSI agregou à animação facial dos personagens um sistema de síntese de voz procedural, criando um espetáculo onde o usuário interage com o personagem virtual através de uma batuta eletrônica que controla tempo e intensidade da performance.

Um sistema de comunicação entre o improv e MIDI também foi desenvolvido, permitindo que uma estação de controle rodando um sequenciador comercial possa controlar atores virtuais em estações gráficas remotas. Este sistema também garante a sincronia labial automática.